VALJEVO- “Oglašavanje u staroj valjevskoj štampi”, naziv je izložbe koja je otvorena u Visokoj poslovnoj školi strukovnih studija, u sklopu programa proslave jubileja 40 godina postojanja i rada VIPOS-a. Izložba prikazuje prikazuje praksu oglašavanja u valjevskoj štampi od prvih novina, Čika Ljubinog “Glasonoše” 1885. godine, pa do Drugog svetskog rata. Izložbu su pripremili studenti master strukovnih studija VIPOS-a, čiji je početni cilj, u sklopu nastave iz marektinških predmeta, bio da analiziraju oglase iz stare štampe, ali iz tog cilja su se razvili i drugi.
Između ostalog, ukazala se potreba da se putem izložbe i elektronskog kataloga široj javnosti ukaže na specifičnost oglašavanja u staroj štampi, ali i na to da su osnovni principi oglašavanja nepromenjeni do današnjeg dana. Na osnovu toga vidimo da današnji „advertising“ nije proizvod našeg vremena, već je nastao i razvijao se znatno ranije.
„Zahvaljujući digitalizovanoj valjevskoj štampi iz perioda između dva svetska rata, naši studenti su mogli da izučavaju istorijat reklame na ovom području, umesto na nekim drugim prostorima. Jedan od ključnih zaključaka do kojeg su došli jeste prisutnost oglasa i reklama u velikom obimu i na samim počecima štampa u Valjevu, krajem 19. veka. Jer, tadašnje novine izlazile su uglavnom na četiri strane, a cela jedna strana, dakle četvrtina izdanja, bila je rezervisana za oglase. Glas Valjeva, novina koja je najduže izlazila, praktično se održala zahvaljujući tom reklamnom prostoru“, kaže profesorka dr Biljana Rabasović, koja je studentima VIPOS-a bila mentor u ovom projektu.
Kako pričaju naši studenti master studija, autori ove izložbe, istorijat oglašavanja u valjevskim novinama je raznolik i intersantan. “Krajem 19. veka oglasima se opominju dužnici, pozivaju gosti na krsnu slavu, ili se mole za izvinjenje zbog bolesti domaćina ili drugih loših prilika, nude dućani, mehane, magaze i kvartiri, potražuju kalfe i pisari, nude razni zemaljski proizvodi ali i fina tucana kafa, duvan koji je dokazano bolji od ostalih stranih duvana i još mnogo toga. Novine redovno donose pijačni barometer”, kažu studenti Ivana Radojević, Katarina Blagojević i Miloš Savić.
Već u period između dva svetska rata, međutim, oglašavanje u novinama počinje da liči na savremeno, jer se dosta pažnja pridaje grafičkom dizajnu, ali i reklanim sloganima. “Od 1928. pa do pred drugi svetski rat oglasi svedoče o živoj privrednoj aktivnosti. Pored reklama za prodaju domaćih i stranih mašina i proizvoda, brojne su one o otkupu raznih zemaljskih proizvoda: kože, građe, pšenice, kukuruza, pečuraka, šljiva, rukom branih pazeći da im se plava boja ne skida. Sreću se učestalo oglasi za modne proizvode po poslednjoj pariskoj modi i žurnalima, odeću, obuću, porcelan i staklariju, gramofone i ploče, kase, peći, pisaće i šivaće mašine, prigodne poklone za praznike, venčanja, mladence… Tokom čitavog perioda banke i osiguranja su najuporniji oglašivači. Reklamira se veći broj valjevskih hotela, sa ponudom lepo uređenih soba, večernjim programom za goste, raznovrsnim jelima i pićima. Od usluga, oglašavaju se kafane i restoracije, sajdžijske, berberske, advokatske, lekarske i apotekarske, podučavanje šoferaju ali i dopisne škole… Pekari i proizvođači osvežavajućih pića nude i kućne isporuke. Cveta i ponuda lutrije i lozova. Sa približavanjem Drugog svetskog rata u štampi se uočava jačanje političkog marketinga, ali i slabljenje privredne aktivnosti”, objašnjavaju student VIPOS-a, autori izložbe.
Izložba “Oglašavanje u staroj valjevskoj štampi” biće otvorena do petka u slušaonici 16 Visoke poslovne škole strukovnih studija.