VALJEVO – Naučiti mašinu da sastavi Rubikovu kocku, da prepozna govor ili da razume tekst, bile su neke od misija studenata iz Srbije i zemalja regiona u Istraživačkoj stanici Petnica.
Reč je o četvrtoj po redu Letnjoj školi mašinskog učenja, koju organizuju Razvojni centar „Majkrosofta“ u Srbiji i Istraživačka stanica, kao jedinstvena ustanova za rad sa darovitom decom i omladinom u ovom delu Evrope.
Učesnici su bili u prilici da se kroz intenzivna predavanja i praktične radionice upoznaju sa tim kako mašinu, odnosno, računar, naučiti da neke probleme i zadatke rešava „samostalno“. Drugačije rečeno, ljudi uče mašinu, a onda mašina zadate probleme rešava brže i tačnije od čoveka.
– Izabrali smo da radimo na projektu koji je za cilj imao da Rubikova kocka nauči da „sama sebe“ reši. Osnova našeg projekta je bila u „reinforcement learning-u“, zahvaljujući kojem softver računara posle niza pokušaja, nauči da detektuje najbrži način da dođe do rešenja sklapanja Rubikove kocke – objašnjavaju Danijel Mišulić i Aleksa Gordić.
Mašinsko učenje, kako objašnjavaju, atraktivna je naučna oblast koja može da ima najširu primenu u svim segmentima života u narednih 15 do 20 godina. Neka od njih, poput nalaženja srčanih mana kompjuterskim pregledom EKG-a, automatski previodioci i pretraživači intereneta, već uveliko menjaju ljudski rad.
Slične utiske o svojevrsnom „uvodu u veštačku inteligenciju“, imali su i Jelena Trišović i Andrija Gajić, diplomci Elektrotehničkog fakulteta.
– Naš projekat bio je usmeren na segmentaciju slike na primeru ljudskog tela. Napravili smo algoritam mašinskog učenja zasnovan na neuronskim mrežama, koji je svaki piksel slike odredio kao jedan deo čovekovog tela – kažu Jelena i Andrija.
Za Letnju školu mašinskog učenja u Petnici, inače, stiglo je čak 350 prijava, a ovog leta učestvovalo je 40 studenata. Seminar je osmišljen od strane nekolicine inženjera zaposlenih u „Majkrosoftovom“ razvojnom centru u Srbiji, koji su dugi niz godina bili saradnici u Petnici, i eksperti su u ovoj oblasti. Do sada je učestvovalo preko 100 studenata iz Srbije, regiona, ali i zemalja EU, a neki od projekata na seminaru razvili su se u nagrađivane naučne radove.